بهره وری نگرشی واقع گرایانه به کار و زندگی و فرهنگی است که در آن
انسان با فکر و هوشمندی، فعالیتهایش را با ارزشها و واقعیتها منطبق
میسازد تا بهترین نتیجه را در جهت اهداف مادی و معنوی حاصل کند.
در زبان فارسی کلمه بهره وری به عنوان معادل واژه productivity مطرح گردیده است.
لغت
بهره وری از نظر ادبی مصدر است و از واژه بهره ور مشتق شده است کلمه بهره
ور به استناد فرهنگ فارسی معین بهره بر؛ سود برنده وکمیاب معنی شده است.
به سخن دیگر هر تصمیم مبتنی بر عقل و شعور که منجر به فعالیت یا تلاش شود.
بهره وری را به عنوان مفهومی جهت کسب نتیجه بهتر در نظر دارد و ارتقا آن، یعنی بهتر زیستن و کیفیت بالاتر زندگی.
در سالهای آغازین هزاره سوم کشورهای جهان سعی دارند که سهم بیشتری از تجارت جهانی را به خود اختصاص دهند.
برای نیل به این هدف باید بتوانند توان رقابت پذیری خود را افزایش دهند و این امر جز از طریق ارتقای بهرهوری امکان پذیر نخواهد بود.
بررسی
سهم رشد بهرهوری کل عوامل تولید در رشد اقتصادی درکشورهای توسعه یافته
یا در حال گذار بیانگر این واقعیت است که در دو دهه گذشته در این کشورها
سعی شده سهم عمدهای از رشد اقتصادی از طریق رشد شاخصهای بهرهوری کل
عوامل تامین شود.
امروزه دستیابی به رشد اقتصادی از طریق ارتقای بهرهوری از مهمترین اهداف اقتصادی کشورها به شمار میرود.
مصادیق بهرهوری بهطور صریح و ضمنی در برنامههای توسعه اقتصادی مدنظر قرار گرفته است.
وقتی
بهرهوری افزایش مییابد، تولید ناخالص ملی سریعتر از عوامل تولید افزایش
خواهد یافت و متوسط تولید نیز به ازای هر واحد عوامل تولید افزایش مییابد.
همچنین، نقش بهبود بهرهوری در کاهش هزینهها و توسعه صادرات حایز اهمیت است.
بالاخره بهرهوری عوامل تولید به همراه قیمتهای آنها، از عوامل تعیین کننده قیمت تولید کننده میباشند.
بهرهوری
که یکی از مفاهیم اقتصاد است اینگونه تعریف میشود: `مقدار کالا و یا
خدمات تولید شده در مقایسه با هر واحد از انرژی و یا کار هزینه شده`. به
دیگر سخن بهرهوری عبارتست از بدست آوردن حداکثر سود ممکن با بهره گیری و
استفاده بهینه از نیروی کار، توان، استعداد ومهارت نیروی انسانی، زمین،
ماشین، پول، تجهیزات، زمان، مکان و…به منظور ارتقا رفاه جامعه .
منبع : بهره وری
استفاده از برآیند یافتههای پژوهشهای مختلف، جمع آوری یافتههای
پژوهشی از مطالعات منفرد و پراکنده به منظور ترکیب و یکپارچه سازی
یافتههای آن جهت استفاده علمی و کاربردی در راستای برنامه ریزی، از
مهمترین دلایل اهمیت مرور سیستماتیک حاضر است.
در این مطالعه که با روش
مرور سیستماتیک انجام شده، اطلاعات توصیفی مفیدی پیرامون ابعاد روش شناختی
و محتوایی پژوهشهای انجام گرفته در زمینه مهاجرت نخبگان در ایران ارایه شده است.
طبق
آمار اریه شده از سوی سازمان ملل، در بین ۷۲ کشور در حال توسعه در جهان،
ایران رتبه سوم فرار مغزها را با توجه به جمعیت خود دارا است.
عوامل اجتماعی بر مبنای سه متغیر اصلی سبک زندگی، طبقه اجتماعی و ساخت اجتماعی مورد تحلیل قرار میگیرد.
برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و رگرسیون و برای آزمون فرضیات از رگرسیون لجستیک استفاده شده است.
نتایج
تحقیق نشان میدهد که بین طبقه اجتماعی و مهاجرت رابطه معناداری وجود
ندارد، رابطه بین سبک زندگی ایرانی و مهاجرت معکوس بوده و بین ساخت اجتماعی
ایران و مهاجرت نخبگان رابطه مستقیمی وجود دارد.
موضوع
خروج نخبگان و نیروهای متخصص از کشور بهعنوان یک پدیده اجتماعی که محصول
عوامل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه ایران مطرح است، بر
فرآیندهای رشد و توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اثرات زیانباری بر جای
گذشته است.
با توجه به اینکه به گواهی آمارها، سالانه ۵ میلیون دلار از
سرمایه کشور به ازای خروج هر نخبه از کشور از دست میرود، دستیابی به
انگیزههای خروج نخبگان از کشور و شناسایی عوامل موثر بر خروج نخبگان از
کشور و بررسی راهکارهای اجرایی و عملی و کنترل خروج نخبگان از کشور بیش از
پیش ضروری است.
هدف این مقاله، تحلیل انواع سناریوهای مطرح و تاثیر آنها بر میزان مهاجرت است.
بهعلت
پیچیدگیهای این مساله و روابط علی معلولی، بازخوردها و حلقههای علی از
رویکرد پویاییهای سیستم در این تحقیق استفاده شده است.
نتایج نشان داد: با اعمال سیاست کاهش تنش در روابط خارجی نمیتوان بر نرخ خروج نخبگان تاثیر چندانی گذاشت و تعداد آنها را کاهش داد.
به
مسیولین بلندپایه دولتی پیشنهاد میشود، ضمن رعایت شایستهسالاری در
انتصاب افراد در مشاغل علمی، مدیریتی و حاکمیت، نسبت به بهبود امنیت شغلی و
وضعیت اشتغال نخبگان اقدام نمایند.
منبع : مهاجرت نخبگان در ایران
اما برای آنکه سازمانها به بقای خود ادامه دهند، سرعت یادگیریشان باید
بیشتر از درجه تغییرات محیطی باشد و این امر اهمیت یادگیری سازمانی را
بیشتر نمایان میسازد.
این مقاله ضمن بررسی جنبههای مختلف یادگیری
سازمانی، برآورد واقع بینانهای از بازده آن را نیز ارایه و پیچیدگی
یادگیری سازمانی را روشن میسازد و بر این نکته تاکید میگذارد که یادگیری
سازمانی تنها تحت مقتضیات خاصی شکوفا میشود.
به عبارت دیگر، تحقق یادگیری سازمانی به عوامل زیادی بستگی دارد و در بین آنها، یادگیری تیمی و انتقال به تفکر سیستمی متغیرهای کلیدی محسوب میشوند.
یادگیری سازمانی یکی از ابزارهای کسب مزیت رقابتی برای مدیران سازمانهای کنونی به شمار میآید.
بررسی
روابط مستقیم و غیرمستقیم فرهنگ یادگیری سازمانی، اثربخشی مدیریتی و
توانمندسازی روانشناختی با یادگیری کارکنان در محیط کار بود.
با توسعه
دانش و فناوری و گسترش حیطههای کسب و کار ازجمله سازمانهای مجازی یا تحت
شبکه، بنگاههای اقتصادی گسترش یافته، ومحیط کسب و کار به محیطی رقابتی و
پر از چالش تبدیل گردیده و پارادایمهای جدیدی ظاهر شده که بقا را برای
بسیاری از بنگاهها مشکل ساخته است.
در چنین محیطی طبیعی است که
امتیازهای رقابتی تغییر شکل دهند.بزرگترین امتیاز رقابتی در پارادایمهای
جدید کسب و کار، یادگیری بیان شده است.از این رو، مرکزیت پارادایم جدید،
یادگیری است.بنابراین، سازمانهایی موفقتر هستند که زودتر، سریعتر و بهتر
از رقبا یادبگیرند.
درست به همین دلیل است که مفهوم سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی در سالهای اخیر مطرح شده و رشد فزایندهای داشته است.
سازمانها
به جای رفتارها و حرکتهای سنتی خود که در بهترین شکل آن در برگیرنده آموزش
نیز میبود، تبدیل به سازمانی شوند که همواره یاد میگیرند، یعنی کوشش خود
را در جهت یادگیری به عنوان یک امتیاز رقابتی به کار میبرند.
در مقاله
حاضر، ضمن تعریف سازمان یادگیرنده و مشخص ساختن ویژگیهای اصلی آن، سعی
میشود که عواملی( مانند استراتژی، مدیریت، فرهنگ و…) را که در ایجاد،
شکلگیری و رشد چنین سازمانی موثر است، معرفی کرده و سپس یادگیری سازمانی
یا به عبارت دیگر، ابعاد و انواع یادگیریهایی که در سازمان امکان پذیر است
تشریح گردد.
منبع : یادگیری سازمانی
اخلاق حرفه ا ی، تاثیر چشمگیری بر روی فعالیتها و عملکرد فردی و گروهی و نتایج سازمان دارد.
مهمترین منبع هر سازمان که تعیین¬کننده جهت¬گیری و عملکرد آن می¬باشد، منابع انسانی است.
در این مطالعه، مشخصههای طولی فرسودگی شغلی، درگیری شغلی و اعتیاد به کار در میان کارکنان با تحصیلات عالی مورد بررسی قرار گرفت.
ابتدا، مدل سازی مشخصه پنهان، دو طبقه پنهان را نشان داد: معتاد به کار خسته و درگیر.
دوم،
نتایج نشان داد که کارکنان با مشخصه درگیر، سطح بالایی از انرژی و تعهد و
وفاداری را تجربه کردند، در حالی که کارکنان با مشخصه معتاد به کار خسته،
خستگی، بدبینی و اعتیاد به کار را تجربه ¬کردند.
بدبینی اجتماعی در گذر از آموزش به کار، سلامت روان ناکافی را در کار پیش بینی کرد.
علاوه بر این، اعتیاد به کار در دوران کاری کارکنان معتاد به کار خسته، کاهش یافت که نشان دهنده روند مثبت در دوران کار است.
درنهایت، کارکنان درگیر، استقلال و آرامش، رضایتمندی از زندگی و پاداشها را تجربه کردند.
درگیری شغلی بهعنوان نگرش، عامل مهمی است که به کارایی و اثربخشی سازمان کمک میکند.
درگیری
شغلی مبتنی بر نحوه ادراک کارکنان از محیط کاری و شغل خود و درهم آمیختن
کار و زندگی شخصی است که سطح پایین آن، در بین کارکنان منجر به کاهش
عملکرد در سطوح مختلف سازمان میشود.
منبع : درگیری شغلی
در نظام بوروکراتیک تمام تلاش مدیران در جهت کسب کارایی بیشتر با حفظ سلسله مراتب هرمی سازمان بوده است.
لذا توجه به شهروندان در نظام ارزشی دمکراتیک رو به افزایش است.
اکنون
که اهمیت شهروندان به عنوان یکی از منابع بسیار مهم سازمان درک شده است،
رفتار آنها هم میتواند بسیار با اهمیت تلقی شود واز این روست که محققان
زیادی به تجزیه و تحلیل رفتار شهروندی پرداخته اند.
جامعه نمونه ١۸۶ نفر از معلمان شهرستان آزادشهر است که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند.
پایایی ابزارها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد و بهترتیب ۸۶/۰، ۸۵/۰، و ۸۹/۰ محاسبه شد.
از آزمون ضریب همبستگی و رگرسیون استفاده شد.
محققان
پیامدهای فردی و سازمانی بسیاری را برای این گونه رفتارها ذکر کردهاند،
از این رو مدیران تمایل دارند که کارکنانشان این گونه رفتارها را در سازمان
نشان دهند.
لذا در این مقاله به تعیین و تشخیص متغیرهای تاثیرگذار مستقیم و غیرمستقیم بر بروز رفتارهای شهروندی سازمانی با استفاده از روش تحقیق توصیفی و بکارگیری تحلیل ماتریس کوواریانس و با روش مدل سازی معادلات ساختاری پرداخته میشود.
یافته
های پژوهش بیانگر این است که متغیرهای اعتماد، تعهد سازمانی، ادراک از
انصاف و عدالت، ادراک از حمایت و پشتیبانی مدیران و سازمان، به صورت مستقیم
و متغیرهای جامعهپذیری، احساس هویت سازمانی، فضای سیاسی و متغیر
ویژگیهای کارکنان به صورت غیرمستقیم بر بروز رفتارهای شهروندی در ارتباط
میباشند.
رفتار شهروندی سازمانی در بر گیرنده رفتارهایی است که افراد از طرف سازمان، هیچ گونه اجباری جهت انجام آنها ندارند.
از
طرفی با توجه به اینکه رفتار شهروندی سازمانی، فرایندی درون سازمانی بوده و
متاثر از عوامل سازمانی نظیر حمایت و پشتیبانی مدیریت، مکانیزمهای پاداش،
فرهنگ سازمانی، عدالت سازمانی، کیفیت زندگی کاری و .
.. است؛ به نظر
میرسد بررسی نقش و اثر این عوامل در فرایند آن میتواند موجب بهبود،تسهیل و
تسریع پیامدهای مرتبط با اهداف رفتار شهروندی سازمانی گردد.
منبع : رفتار شهروندی سازمانی